Toonladder tabellen



Als geheugensteuntje voor de toonladders met de respectievelijke akkoorden, geven we je onderstaand de tabellen met alle majeur en mineur toonladeers, met een aanwijzing wat voor soort akkoord dat je kunt gebruiken.

Majeur ♯ toonladders met de akkoorden
Toonsoort I ii iii IV V vi VII VIII
CCDmEmFGAmB⁰C
GGAmBmCDEmF♯⁰G
DDEmF♯mGABmC♯⁰D
AABmC♯mDEF♯mG♯⁰A
EEF♯mG♯mABC♯mD♯⁰E
BBC♯mD♯mEF♯G♯mA♯⁰B
F♯F♯G♯mA♯mBC♯D♯mE♯⁰F♯
C♯C♯D♯mE♯mF♯G♯A♯mB♯⁰C♯
Majeur ♭ toonladders met de akkoorden
FFGmAmB♭CDmE⁰F
B♭B♭CmDmE♭FGmA⁰B♭
E♭E♭FmGmA♭B♭CmD⁰E♭
A♭A♭B♭mCmD♭E♭FmG⁰A♭
D♭D♭E♭mFmG♭A♭B♭mC⁰D♭
G♭G♭A♭mB♭mC♭D♭E♭mF⁰G♮
C♭C♭D♭mE♭mF♭G♭A♭mB⁰G♭


Mineur ♯ toonladders met de akkoorden
Toonsoort i ii III iv v VI VII i
AmAmB⁰CDmEmFGAm
EmEmF♯⁰GAmBmCDEm
BmBmC♯⁰DEmF♯mGABm
F♯mF♯mG♯⁰ABmC♯mDEF♯m
C♯mC♯mD♯⁰EF♯mG♯mABC♯m
G♯mG♯mA♯⁰BC♯mD♯mEF♯G♯m
D♯mD♯mE♯⁰FG♯mA♯mBC♯D♯m
A♯mA♯mB♯⁰C♯D♯mE♯mF♯G♯A♯m
Mineur ♭ toonladders met de akkoorden
DmDmE⁰FGmAmB♭CDm
GmGmA⁰B♭CmDmE♭FGm
CmCmD⁰E♭FmGmA♭B♭Cm
FmFmG⁰A♭B♭mCmD♭E♭Fm
B♭mB♭mC⁰D♭E♭mFmG♭A♭B♭m
E♭mE♭mF⁰G♭A♭mB♭mC♭D♭E♭m
A♭mA♭mB♭⁰C♭D♭mE♭mF♭G♭A♭m

Majeur toonladder akkoordprogressies



We laten de akkoordprogressies zien, met bijbehorende voorbeeld akkoorden. Je kunt de akkoorden terugzoeken op de website van GuitarJan.com in het menu "Toonladders", waar je een "Noten/Akkoorden transponeerhulp (tool)" vindt, het menu "Akkoordentheorie" waar een "Akkoordenzoeker (tool)" in is verwerkt, en het menu "Akkoorden diagrammen" waar je naast een "Akkoorden Generator", ook nog eens meer dan 1.000 akkoordendiagrammen vindt.
Daarnaast kun je onder de menukeuze "Programma's", onder "Externe applicaties", het gratis programma "The Chorderator" downloaden vanaf de website, een geweldig programma om on the fly akkoorden te genereren.

Mocht je de akkoordprogressies achter elkaar willen oefenen, gebruik dan de "Auto Scroll" functie onderaan in beeld.

Progressie I - ii


Progressie I - IV


Progressie I - V


Progressie I - vi


Progressie I - ♭VII (Mixolydische modus)


Progressie I - ii - IV


Progressie I - ii - V


Progressie I - IV - V


Progressie I - ii - iii - IV


Progressie I - ii - iii - IV - V


Progressie I - ii - iii - IV - V - vi


Progressie I - vi - IV - V


Progressie I - vi - ii - V


Progressie I - IV - ii - V


Progressie I – V – vi – iii – IV – I – IV – V



De verschillende mineur toonladders



De natuurlijke mineur toonladder

De website GuitarJan.com behandelt in het menu-onderdeel "Toonladders" kort de verschillen tussen de drie verschillende mineur toonladders die er bestaan, te weten de natuurlijke, de harmonische en de melodische toonladder.
We gaan er nu wat dieper op in, zodat het verschil je helemaal duidelijk wordt. De natuurlijke en harmonische toonladder worden in de rockmuziek het meest gebruikt, hoewel artiesten af en toe een uitstapje naar de melodische mineur toonladder maken. In de applicatie leggen we de nadruk op beide eerste mineur toonladders.
Daarnaast kennen nog de pentatonische mineur toonladders, daarvoor verwijzen we naar de hierboven genoemde website.
Daartoe moeten we weer in de muziektheorie duiken, mochten een aantal onderstaande begrippen je onbekend voorkomen, raadpleeg dan de hierboven genoemde website.

Allereerst: hoe kom je van een majeur toonladder bij de natuurlijke mineur toonladder terecht?

Daarvoor gebruiken we een vereenvoudigde kwintencirkel, zoals je hiernaast ziet. Het uitgangspunt in deze kwintencirkel is de C majeur toonladder. We geven bij iedere noot aan op welke plaats in de toonladder je deze noot terugvindt, dus C = 1, D = 2, E = 3, F = 4, etc.
Tussen de verschillende noten staat het stappenplan van de majeur toonladder, dus: tussen C en D = 1 stap, tussen D en E is 1 stap, tussen E en F is ½ stap, etc. Iedere majeur toonladder heeft een zogeheten parallele mineur toonladder, en die begint altijd op plaats 6 van de majeur toonladder. Als we in de toonladder van C dus naar de 6e noot opschuiven, dan is dat een A. Dat betekent dat de parallele mineur toonladder van C dus een A mineur toonladder moet zijn.

Inclusief de toonsafstanden en de toontrappen ziet het geheel van de C majeur en paralelle A mineur toonladder er als volgt uit:

Naam toonladder1ste noot2e noot3e noot4e noot5e noot6e noot7e noot8ste noot
C CDEFGABC
Toonafstand 1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗1 ↗½ ↗
Toontrap IiiiiiIVVviVIIVIII
Akkoordvorm majeurmineurmineurmajeurmajeurmineurmajeurmajeur
A mineur ABCDEFGA
Toonafstand 1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗
Toontrap iiiIIIivvVIVIIi
Akkoordvorm mineurmineurmajeurmineurmineurmajeurmajeurmineur

We geven een tweede voorbeeld, nu vanuit de B majeur toonladder. Als we de noten van de toonladder in de cirkel plaatsen, en we houden rekening met de onderlinge afstanden (zeg maar het "stappenplan" van de majeur toonladder), dan krijgen we de afbeelding zoals hiernaast.

De 6e toon van de B majeur toonladder is de G, dus de parallelle mineur toonladder van B majeur is G mineur.

We kunnen nu eenzelfde tabel opstellen als we zojuist voor de C majeur met de parallele A mineur toonladder hebben gedaan. Deze ziet er als volgt uit:

Naam toonladder1ste noot2e noot3e noot4e noot5e noot6e noot7e noot8ste noot
B BC♯DEF♯GAB
Toonafstand 1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗1 ↗½ ↗
Toontrap IiiiiiIVVviVIIVIII
Akkoordvorm majeurmineurmineurmajeurmajeurmineurmajeurmajeur
G mineur GAB♭CDE♭FG
Toonafstand 1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗
Toontrap iiiIIIivvVIVIIi
Akkoordvorm mineurmineurmajeurmineurmineurmajeurmajeurmineur

Let op! We hadden in de G mineur toonladder ook kunnen schrijven A♯ in plaats van B♭, en D♯ in plaats van E♭, en dan hadden we de volgende noten in de toonladder verwerkt: G  A  A♯  C  D  D♯  F  G.
Op de gitaar klinkt een A♯ immers hetzelfde als een B♭, en een D♯ hetzelfde als een E♭.
De afspraak is echter dat alle acht tonen moeten voorkomen in het octaaf, en door een A♯ en een D♯ te schrijven, missen we de noten B en E. Daarom moeten we in dit geval de noten B en E met een halve toon verlagen, en er een B♭ en een E♭ van maken. Dan hebben we weer alle tonen in de toonladder verwerkt.

De harmonische mineur toonladder

We hebben hiervoor gezien op welke manier we van de majeur toonladder tot een natuurlijke mineur toonladder komen. Om tot een harmonische mineur toonladder te komen, even weer wat muziektheorie.
De majeur ladder heeft een zogenaamde "leidtoon", dit is de 7de toon die ons als het ware naar de grondtoon (hier de 8ste toon) of slottoon brengt, met behulp van een halve toonafstand, dat heb je gezien in de tabellen hiervoor.

Een dergelijk "leidtooneffect" krijg je alleen met een halve toonsafstand en niet met een hele. We noemen dit in de klassieke muziek ook wel een "oplossing", en een componist als bijvoorbeeld Richard Wagner heeft leidtonen als motiefstructuren in zijn opera's verwerkt. Leidtonen is dus al een eeuwenoud begrip.

Kijk nog eens goed naar de tabllen hierboven. De natuurlijke mineur toonladder heeft géén halve toonsafstand aan het eind en daarom ook geen leidtoon. Als je in de natuurlijke mineur toonladder de 7de toon verhoogt, krijg je toch een leidtoon. En op die manier ontstaat de harmonische mineur toonladder. In een tabel het verschil:

Benaming1ste noot2e noot3e noot4e noot5e noot6e noot7e noot8ste noot
A mineur natuurlijk A B C D E F G A
Toonafstand1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗
A mineur harmonisch A B C D E F G♯ A
Toonafstand1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1½ ↗½ ↗

Let op de verandering tussen de 6de en 7de toon. Dit is een toonafstand geworden van 1½ toon, of zoals dat in de klassieke muziek wordt aangeduid, een overmatige secunde.

De melodische mineur toonladder

op een aantal instrumenten is de harmonische toonladder wat moeilijk te spelen, door de grote toonafstand (1½ toon), tussen de 6de en de 7de noot, oftewel tussen de sext en het septiem. dit geldt overigens ook voor een instrument als de gitaar.
De oplossing die hiervoor is bedacht, is de sext (de 6de noot) met een halve toon te verhogen. En zo onstaat wat we de melodische mineur toonladder noemen. We breiden de voorgaande tabel nog wat verder uit:

Benaming1ste noot2e noot3e noot4e noot5e noot6e noot7e noot8ste noot
A mineur natuurlijk A B C D E F G A
Toonafstand1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗
A mineur harmonisch A B C D E F G♯ A
Toonafstand1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1½ ↗½ ↗
A mineur melodisch A B C D E F♯ G♯ A
Toonafstand1 ↗½ ↗1 ↗1 ↗½ ↗1 ↗½ ↗

Omdat nu zowel de 6de en 7de toon verhoogd zijn, vermijd je de overmatige secunde die je in de harmonische mineur toonladder hebt gezien. Zodoende loopt de melodie mooi door. Vandaar de naam!
Naast de verhoging van de 6de en 7de toon is er nog een verandering. Als je melodisch mineur stijgend speelt heb je te maken met de verhogingen van de 6e en 7e toon, en loop t de melodie mooi door.
Als je de toonladder dalend speelt vervallen de verhogingen, en klinkt de toonladder als de oorspronkelijke natuurlijke mineur toonladder, dus als volgt stijgend en dalend:
A  B  C  D  E  F♯  G♯  A  G  F  E  D  C  B  A.

De harmonische en melodische toonladders komen heel vaak voor in neo-klassieke, progrock, fusion, zigeneur- en jazz gerelateerde muziek. Maar zo af en toe wil de rock-gitarist ook eens wat exotischer proberen, en dan kom je wel eens dit soort toonladders tegen.


Natuurlijke mineur akkoordprogressies



Progressie i - ♭III


Progressie i - iv


Progressie i - v


Progressie i - ♭VI


Progressie i - ♭VII


Progressie i - iv - v


Progressie i - iv - ♭VII


Progressie i - ♭VI - ♭VII


Progressie i - ♭III - ♭VI - ♭VII


Progressie i - ♭iv - ♭VI - ♭VII


Progressie i - V - ♭VI - ♭VII





Harmonische mineur akkoordprogressies



Progressie i - iv - v7


Progressie i - iv - v - ♭VI


Progressie i - iv - v - VI - v - i


Progressie ii⁰7 - v - i - ii⁰ - v7 - i


Progressie i - ii⁰7 - iii+ - iv


Progressie i - ii - v7 - i


Progressie i - iv - ii⁰7 - vi⁰7 - v